X

Kereső


Elérhetőségek

Erawan Kft.



Az aranykor vége

2023.08.16.

Hová tűntek az olcsó utazások?

Emlékeztek még a Covid előtti aranykorra, amikor, ha volt hozzá türelmünk, akkor elképesztően jó árban sikerült akár távoli repjegyet, akár minőségi szállást találnunk? Nos, úgy tűnik, ennek a korszaknak jó időre vége. Ráadásul nekünk, magyaroknak nemcsak a repjegyárak egekbe szökésével kell számolnunk, hanem azzal is, hogy a forint ingadozásával, sőt mélyrepülésével az egyébként még “normális” euróban vagy dollárban fizetendő szolgáltatásokért, szállásokért is jóval többet kell fizetnünk.

Fejős Éva írása

Pontosan emlékszem, hogy mielőtt kitört a Covid, simán foglalhattunk nagyjából kétszázezer forint alatt európai légitársasággal, egy átszállással (konkrétan Lufthansa volt) főszezonra repjegyet Cancúnba. Ma ennek az árnak nagyjából a duplája egy repjegy a Yucatan-félszigetre. Akkoriban még a Turkish Airlines ázsiai jegyárait figyeltem, és nyugodtan mondhatom, hogy esetenként még a business classra szóló jegyek sem voltak olyan magas árúak, mint manapság a turistajegyek.

Sokan az üzemanyagárak emelkedését látják a helyzet mögött, ami részben igaz is. Másrészt viszont több légitársaságnál az idei az utolsó olyan év, amikor leutazhatják utasaik a Covid-járvány miatt törölt jegyeiket, és ez óriási túlfoglaláshoz vezetett. Azt is észrevehettük, hogy a járvány lecsengése után azok is utazni vágytak, akiknek korábban ez nem volt prioritás, és hajlandóak voltak – sőt sokan ma is hajlandóak – akár másfél-kétszeresét is kifizetni a korábbi áraknak, csak elindulhassanak világot látni. A hatalmas kereslet természetesen áremelkedéshez vezetett, és nemcsak a repjegyeket, hanem a szállásokat illetően is. Sok esetben nem is nyitottak a légitársaságok úgynevezett “legolcsóbb” árakat a főszezonra, hiszen enélkül is megteltek, megtelnek a gépek.

De van másik tényező is: a légitársaságok és a repterek is munkaerőhiánnyal küzdenek, mert még mindig nem heverték ki azt a sokkot, amit a Covid-időszak körüli elbocsátások jelentettek. Sok reptéren még mindig – majdhogynem – lasszóval vadásznak munkaerőre, de pilótahiányról is gyakran hallhatunk.

Arról is érdemes szót ejteni, hogy az EU-ban elvárt, hogy az uniós légitársaságok által használt üzemanyagok a lehető leginkább kíméljék a környezetet, vagyis a fenntartható repülés áll a fókuszban, amivel vélhetően együtt jár az is, hogy a fejlesztések miatt a repjegyek a következő években tovább drágulnak majd.

Hol olcsó?

Az európai fapadosoknál természetesen – főleg főszezonon kívül – találhatunk olcsó jegyárakat, de a főszezonra ez már a legkevésbé sem jellemző. Érdekesség, hogy a hosszú távú járatoknál például az USA-ba találhatunk elég jó árú jegyeket, míg Ázsia, Ausztrália, Dél-Amerika például horror drága lett főszezon idején. Ennek az az oka, hogy az USA-ban óriási a konkurencia, Ázsiát illetően kevésbé, ráadásul rendkívül népszerű a kontinens, főleg az őszi-téli időszakban az európai utazók körében. Mindenesetre még mindig igaz, hogy minden járat megtelik Ázsia felé, tehát a légitársaságok nem is igyekeznek megnyitni a legolcsóbb osztályokat, hiszen bármennyire árazzák is a jegyeket, mind a turista-, mind pedig a business osztály teltházas.

Azért van egy kis lehetőségünk, hogy olcsóbb repjegyeket fogjunk ki. Például a Karib-térségbe vagy Dél-Amerikába az USA-n keresztül utazunk. Ez persze nem kevés macera, például a Miami-reptérhez kapcsolódó, lekésett járatokról szóló elbeszélések sorát hallgattam végig, rendszerint több átszállás, több idő, de esetenként sokat spórolhatunk vele.

Ázsia felé pedig manapság érdemes az összes ázsiai nagyváros felé induló járat árát ellenőrizni: gyakran olcsóbb, ha például Bangkok vagy Bali helyett Kuala Lumpurba vagy másik ázsiai nagyvárosba veszünk jegyet, és a rövidebb utat már az Air Asia járatával tesszük meg.

Ezek az “olcsósítások” persze sokkal több időt és erősebb idegrendszert követelnek, de megeshet, hogy akár százezer forintot is lehet spórolni egy-egy repjegyen.

Mikor vedd meg a repjegyedet?

Azt biztosan tanácsolhatom, hogy ne várj az utazás előtti hétig, mint régen! Pár éve még akkor kaphattad a legolcsóbb árat, most viszont, minél előbb foglalsz, annál kedvezőbb áron utazhatsz! Ez azt jelenti, hogy a tengerentúlra, Ázsiába bő fél évvel az utazás előtt érdemes megvenni a repjegyet, de Európán belüli útra is mindenképpen vásárold meg a jegyedet indulás előtt másfél-két hónappal! Ne csak a fapadosok árát nézd, hanem ellenőrizd a hagyományos légitársaságok repjegyárait, előfordulhat, hogy poggyásszal együtt olcsóbb a hagyományos légitársaságnál a jegy, mint a fapadosoknál.

És a szállások?

Csak egy olaszországi példa: a 2020-as olaszországi nyaralásunkon olyan hihetetlenül olcsón kaptunk egy tengerparti szállodában szobát, mint még sosem. Nyilván ez volt a mélypont, a Covid-időszak, amikor a hotelek mégis majdnem teltházon mentek, csak éppen többnyire helyi nyaralókkal. A következő évben meredeken emelkedtek főszezonra az árak – kompenzálni kellett az előző évi engedményeket. A forint gyengülése sincs mellettünk akkor, amikor szállást keresünk, így aztán tényleg órákig-napokig érdemes keresgélni megfizethető árú szállást. Én azt preferálom, ha ingyen lemondható, és csak a helyszínen kell fizetni, így nem érhet nagy meglepetés – csakhogy ezekkel a keresési feltételekkel többnyire drágább a szállás, mint ha előre kifizeted. Ennek ellenére sem ajánlom az előrefizetést, a közelmúltban hallhattunk ezzel kapcsolatos problémákról. A legtisztább, ha megérkezéskor, becsekkoláskor tudunk fizetni.

Fotó: privát, Shutterstock

 

 

 


Vissza az előző oldalra!
X

Kereső


Weboldalunk sütiket (cookie) használ működése folyamán annak érdekében, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassa Önnek, valamint a látogatottság mérése céljából. A sütik használatát bármikor letilthatja! Erről bővebb információkat olvashat itt: Adatkezelési tájékoztatónk
Erawan Kft. - Magyar